Co komunikujemy dziecku, mówiąc: „jesteś niegrzeczny”?
– Nie dajemy dziecku przestrzeni na zmianę.
– Używanie komunikatu: „Jesteś niegrzeczny” nie pozwala znaleźć długofalowego rozwiązania, umożliwiającego uniknięcie podobnych sytuacji w przyszłości.
– Etykietujemy dziecko, zamykając je w szufladzie z napisem: „„”problematyczny”.
– Pokazujemy, że to z młodym człowiekiem, a nie jego zachowaniem, jest coś nie tak.
– Zwrot: „jesteś niegrzeczny” może być niejasny i niezrozumiały dla dziecka – nie wskazuje, co niewłaściwego było w słowach lub zachowaniu młodego człowieka.
Dlatego tak ważne jest, byśmy jako dorośli próbowali odchodzić od przekazu mówiącego o DZIECKU JAKO CAŁOŚCI, skupiając się na słowach określających ZACHOWANIE dziecka.
W ten sposób razem z dzieckiem możemy poszukać ROZWIĄZANIA PROBLEMU, zamiast dawać mu odczuć, że to ONO JEST PROBLEMEM.
Spróbuj więc:
– Pomagać dziecku w dokonywaniu bezpiecznych wyborów, mówiąc np.:
„To normalne, że chcesz wyrzucić z siebie emocje, ale w naszym domu się nie bijemy. Poszukajmy innego sposobu na rozładowanie złości niż bicie brata”.
– Dać dziecku narzędzia do skuteczniejszego zaspokajania swoich potrzeb, mówiąc np.:
„Jeśli potrzebujesz więcej miejsca, możesz poprosić, żebym się przesunęła/ przesunął”.
– Mówić o konkretnych działaniach, jakie chcesz, żeby podjęło dziecko, mówiąc np.
„Nie lubię, kiedy mówisz do mnie _____. Następnym razem możesz poprosić mnie o pomoc w inny sposób, np. _____”.
Pamiętajmy również, że odchodzenie od komunikatów typu: „jesteś niegrzeczny/ niedobry” i zastępowanie ich zwrotami skupiającymi się na zachowaniu/ słowach dziecka, jest ważne dla budowania SAMOAKCEPTACJI i wzmacniania poczucia SPRAWCZOŚCI młodego człowieka!
Źródło: all about parenting polska